Říčany, 10. července dubna 2025 – Středočeský kraj chce nechat přesoutěžit běžnou silniční údržbu v oblasti Mnichova Hradiště. Krajští radní na svém dnešním zasedání otevřeli jednání, nicméně k bodu se ještě vrátí poté, co se detailně seznámí s veškerou dokumentací. Tendr chce kraj vypsat už podruhé. V tom prvním vítězné konsorcium firem nabídlo cenu 3,2 miliardy, čímž vysoce přesáhlo stanovenou předpokládanou hodnotu. Ta byla o 1,1 miliardu nižší. Původní soutěž tak musela Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) nakonec zrušit.
Krajští radní dnes otevřeli další kolo jednání, které by mělo vést k vypsání veřejné zakázky na běžnou letní a zimní údržbu v oblasti Mnichovo Hradiště. „Dnes jsme, společně s kolegy z Krajské správy a údržby silnic, představili nový návrh soutěže včetně studií od renomované právní kanceláře, která obdobné soutěže připravovala pro Ředitelství silnic a dálnic ČR,“ konstatuje Josef Pátek, radní pro silniční dopravu s tím, že rada bude mít na seznámení s dokumenty dva týdny. Poté by měla hlasovat a případně dát souhlas řediteli KSÚS k vyhlášení tendru.
Cílem celé akce je modernizace systému údržby silnic tak, aby odpovídal aktuálním potřebám a požadavkům na efektivní vynakládání veřejných finančních prostředků. Soutěž by měla zajistit i lepší služby, přehlednější kontrolu plnění, větší bezpečnost a práci s nejmodernějšími technologiemi.
KSÚS už musela jednou zakázku zrušit, neboť nabídka konsorcia osmi firem převyšovala předpokládanou hodnotu o cca o 1,1 miliardy s daní. Zároveň s tím se musela vrátit k plnění smluv uzavřených před zhruba dvaceti lety.
Hodnota aktuální zakázky je zhruba 3,035 miliardy korun s daní, přičemž jde o částku, kterou kraj postupně zaplatí z vlastních prostředků v osmiletém období trvání smlouvy. Začít platit by měla v roce 2027.
KSÚS po dohodě s krajem pak v rámci nové soutěže připravila celou řadu novinek. „Například opustíme systém stupňů zimní údržby. Systém bude fungovat tak, že pohotovost zaměstnanců dodavatele bude placena po celou zimu paušální sazbou. Výkonnostně se zima bude stále hradit podle skutečných ujetých kilometrů a skutečné spotřeby posypového materiálu. Dále budeme požadovat využití zcela nových technologií, a to nejen na začátku, ale i v průběhu plnění. Dále jsme ještě více propracovali a nastavili sankční mechanismy. Nabídli jsme i naše areály k pronájmu za tržní nájemné, které máme vypočítané posudky,“ jmenuje Josef Pátek.
Pokud bude tendr úspěšný, specializované firmy (či jejich konsorcia) by měly do terénu vyjet 1. dubna 2027, tedy v den zahájení letní údržby. Následovat by mělo roční období, ve kterém budu postupně ukončovány aktuální kontrakty, resp. poběží výpovědní lhůty.
V oblasti Mnichovo Hradiště jsou zařazena cestmistrovství Benátky nad Jizerou, Bezděčín, Bělá pod Bezdězem, Mnichovo Hradiště, Mochov, Mělník, Dřínov, Mšeno a Dolínek.