Realizace opravy památkově chráněného mostu ev.č. 106-001 byla připravena a následně zahájena na základě velmi špatného stavu některých nosných a staticky zásadních konstrukcí tohoto mostu. Nejzásadnější poruchy vykazovala především táhla a na nich zavěšená mostovka. Další oddalování opravy již z důvodu velmi špatného stavu mostu nebylo možné, jelikož následkem případného oddálení mohlo dojít ke kompletní uzavírce mostu z důvodu zajištění BESIP. K zařazení mostu do havarijního stavu chyběl již pouze poslední stupeň na sedmistupňové hodnotící škále.
Je nutné sdělit, že i přes provedené podrobné diagnostické průzkumy, podrobně zpracovanou prováděcí dokumentaci a prověřování sítí se však při takovýchto náročných rekonstrukcích mohou vyskytnout některé nepředvídané okolnosti, které bohužel mohou vstoupit jak do věcného, tak do termínového harmonogramu stavby.
Nejdůležitějšími nepředvídanými okolnostmi, na základě kterých muselo dojít k prodloužení termínu byly zejména tyto:
- Zjištění jiného stavu vedení a typu inženýrských sítí, které vedou po mostě. V zadávací dokumentaci byla specifikace metalických a optických kabelů na základě vyjádření CETIN, dále byl určen způsob jejich ručního vymístění po dobu rekonstrukce mostu. Při pochůzce a po provedení sond přímo s technikem CETIN na stavbě, však bylo zjištěno, že se zde nachází jiný počet inženýrských sítí proti předpokladu a původnímu stanovisku správce a zároveň jejich způsob provedení a typ kabelů neumožňuje ruční vymístění – kabely s papírovou izolací ze 70. let, které jsou velmi náchylné na jakoukoliv manipulaci (hrozí trvalé a nevratné poškození) a zároveň chybějící rezervy pro jejich možný posun mimo stávající polohu. Na základě této skutečnosti a požadavku třetí strany (spol. CETIN), bylo nutné nad rámec původního předpokladu zpracování nové projektové dokumentace včetně provedení provizorní a následně definitivní přeložky. Musela být pracována změnová dokumentace, uzavřena smlouva s vlastníkem IS, časový dopad na harmonogram stavby mělo i samotné provedení přeložek.
- Před převzetím staveniště a zahájením stavby po dohodě s Odborem životního prostředí bylo provedeno odstranění veškerých hnízd jiřiček. V průběhu května/června si však jiřičky začaly postupně tvořit nová hnízda. Nejprve v příčných ztužidlech spojujících oblouky, což s ohledem na průběh prací a dobu hnízdění neznamenalo pro stavbu žádné časové omezení. Problém nastal v době, kdy si Jiřičky vytvořily hnízda v místě styku původních železobetonových závěsů se spodní hranou oblouků, a to doslova přes noc, k čemuž došlo na celkem 5 místech – v této situaci již nelze hnízda beztrestně odstranit. Na základě nařízení Odboru životního prostředí – kdy bylo „zakázáno úmyslné poškozování nebo ničení jejich hnízd a vajec nebo odstraňování hnízd“ – musely být přerušeny práce v těchto místech min. do 10.09.2024. To znemožnilo odstranění těchto konkrétních železobetonových závěsů a výměnu za nové předpínací tyče podle dosud aplikovaného postupu, což kompletně změnilo průběh výměny s ohledem na rozvržení jednotlivých etap s časovým zásahem do HMG.
Tato událost, i přes snahu co nejdříve optimalizovat přizpůsobený harmonogram, vyvolala
prodloužení doby výměny mostních závěsů. Podmět na Českou inspekci životního prostředí
o novém zahnízdění jiřiček byl podán ze strany veřejnosti.
- Po otryskání spodního povrchu mostovky byly objeveny pravidelné příčné trhliny vedoucí přes celou šířku mostovky, v jednotlivých „polích“, mezi hlavními nosnými příčníky. Na základě tohoto zjištění bylo nutné přidání nového konstrukčního prvku, a to konkrétně volného podélného předpětí. Přidáním volného podélného předpětí dojde k uzavření objevených trhlin, celkovému statickému zesílení a prodloužení životnosti celé mostovky. Jelikož bylo přidáno volného podélné předpětí, muselo dojít k demolici původních koncových příčníků a následně k výstavbě nových koncových příčníků s vloženým kotvením jednotlivých předpínacích kabelů. Po demolici stávajících koncových příčníků a obnažení úložných prahů bylo dále zjištěno, že se tyto úložné prahy nacházejí ve velmi špatném (havarijním) stavu, a není tak možné uložení nové mostovky. Z tohoto důvodu muselo dojít k jejich kompletní opravě, což má dopad na další časový postup a návaznost stavebních prací.
- Díky povodni, která proběhla v září roku 2024, došlo ke zvýšenému průtoku vody v řece Vltavě, nad kterou vede předmětný most, došlo k zatopení obou břehů vč. výstupní věže na zavěšeném lešení. Z důvodu BOZP tak musely být přerušeny práce na tomto zavěšeném lešení.
Na základě vysokých průtoků vody v řece dále nebylo možné provozovat přívoz přes řeku, a
proto musel být na základě požadavku místních samospráv a souhlasu Objednatele zachován
průchod pěších přes staveniště, což znamenalo významné přerušení prací v předpolích
mostu.
Aktuální stav prací a jejich plán je pravidelně sdělován samosprávným obcím, jejich zástupci se pravidelně účastní kontrolních dnů. Plán prací včetně jízdního řádu přívozu a další informace jsou zveřejňovány na webových stránkách obcí Hradišťko a Štěchovice.
Pravidelná komunikace s veřejností je zajišťována informováním místních samosprávných obcí, případně je na četné dotazy veřejnosti odpovídáno ze strany investora. Kontakty jsou uvedeny na informačních cedulích stavby, případně jsou veškeré kontakty na investora zveřejněny na www.ksus.cz
Pevný termín skutečného zprovoznění mostu není prozatím možné sdělit, jelikož se bohužel stavba z výše uvedených nepředvídaných důvodů dostala do zimního období. Některé práce není možné z důvodu nízkých teplot provádět, tyto práce jsou vždy prováděny operativně na základě aktuálního počasí, či blízké předpovědi vývoje počasí, se souhlasem technického dozoru stavby. Z důvodu právě těchto klimatických okolností a technologie prováděných prací však termín zprovoznění uvažujeme do konce května roku 2025. Pokud se nevyskytnou nepředvídané klimatické či jiné okolnosti, bude ze strany investora a technického dozoru vyvinuto maximální úsilí k tomu, aby byl tento termín dodržen.
Musíme upozornit, že původní projekt rekonstrukce dle vydaného stavebního povolení počítal s tím, že oprava mostu bude prováděna za úplného vyloučení provozu, a to po celou dobu realizace, včetně provozu pěších. Středočeský kraj byl iniciátorem změny, ve které požadoval co nejdelší možné zpřístupnění mostu pro pěší. Tomuto požadavku bylo následně vyhověno, a to na základě vstřícnosti zhotovitele a dalších zúčastněných subjektů (musela být například provedena některá opatření pro vyhrazení koridoru pro pěší).
Za komplikace způsobené opravou mostu se omlouváme.